På en solrig lørdag i en kogende Arena Svendborg, GOGs hjemmebane, blev der endnu engang skrevet klubhistorie. Tribunerne var malet gule af hjemmefans, men i det ene hjørne var der helt blåt af SAH fans, som havde taget turen til sydfyn for at støtte holdet i den største kamp i klubbens historie.
Alt var på spil for SAH, som med en sejr kunne booke en direkte billet til DM-finalen. Efter 60 minutters intens fight lykkedes netop det, da holdet kunne juble over en overbevisende 33-26-sejr ude mod GOG.
Kampen bølgede frem og tilbage gennem store dele af opgøret, og holdene fulgtes ad gennem hele første halvleg, inden SAH kunne gå til pause foran 20-18. Men som anden halvleg skred frem, begyndte SAH langsomt at overtage kontrollen i kampen. Defensiven stod solidt, og effektiviteten i angrebet var høj, og i målet leverede Simon Sejr den ene store redning efter den anden, og sluttede kampen af med en redningsprocent på 50%.
Kulminationen på flere års hårdt arbejde
Cheftræner Nick Rasmussen var efter kampen tydeligt berørt over præstationen og det holdet har opnået sammen.
For ham handler finalepladsen om langt mere end blot en sejr. Det er kulminationen på flere års hårdt arbejde i hele organisationen:
“Det at vi nu står i en finale, er bare kulmintionen af hårdt arbejde i en sammenslutning mellem to klubber. Og at så mange mennesker arbejder sammen både på og uden for banen, gør bare at vi lykkedes” fortæller cheftræner Nick Rasmussen.
Selvom han understreger, at hele holdet leverer en fantastisk præstation i dagens kamp, var der alligevel én spiller der skilte sig ud. Simon sejr stod en fremragende kamp i målet, og blev en afgørende faktor i kampen:
“Hele holdet gør det fuldstændig fantastisk i dag, men Simon Sejr, han står fuldstændig outstanding i målet”
Da slutfløjtet lød, kunne både spillere, stab og alle medrejsende fans juble, og fejre den historiske milepæl på banen i Arena Svendborg.
Følelserne sad uden på tøjet hos cheftræneren, som beskrev stemningen efter kampen som ren beruselse:
“Vi knokler i 11 måneder, og nu står vi her” fortæller han.
Nu gælder det kampen om guldet
Nu venter DM finalerne mod de regerende mestre fra Aalborg Håndbold:
“Nu skal vi fejre denne milepæl og så skal vi gøre klar til at møde Aalborg Håndbold. Vi ved godt at de er favoritter, men vi vil kæmpe med alt hvad vi har i de kommende kampe, og vi tror på det” afslutter han.
Med denne finaleplads følger også en anden historisk bedrift. Skanderborg AGF har nemlig sikret sig en plads i Champions League til næste sæson. Da Aalborg Håndbold vandt grundspillet og samtidig har spillet sig i finalen, går den anden danske Champions League plads automatisk til det andet finalehold – Altså SAH.
Da Århus Håndbold og Skanderborg Håndbold fusionerede i 2021, blev der sat et ambitiøst mål: Inden for 5 år skulle der spilles Champions League håndbold i Kongelunden.
Fra sæson 26/27 bliver dette en realitet!




